REVET SCENKONST
REVET SCENKONST

QUEER NATION-MANIFESTET

"Det finns två viktiga saker att minnas om de kommande revolutionerna.
Den första är att vi kommer att få stryk.
Den andra är att vi kommer vinna."

New York, 1990. AIDS-epidemi och kalla reaktionära högervindar blåser genom USA.
Ett gäng queeraktivister delar ut ett flygblad med titeln "Queers read this".
Det är ett brandtal om motstånd mot samhällets växande homofobi, ilskan av att tvingas existera i marginalerna och kärlek och solidaritet mellan queers.

I denna dramatiserade läsning av texten ger tre skådespelare både ett stycke viktig hbtq-historia, men också en känslomässig och engagerande föreställning om att vara queer i ett Europa under förändring.

TEXT: Anonyma medlemmar i aktionsgruppen Queer Nation
REGI: Dan Andersson
ÖVERSÄTTNING: Elin Bengtsson och Lyra Ekström Lindbäck
PÅ SCEN: Osborne Petersson, Ellinor Lennermo, Erik Hedman, Karin Eriksson

Spelades 2018/2019 i Göteborg och samband med West Pride.

RELATIONSHIP STATUS: COMPLICATED

TRAILER

"En sinnessjuk lesbisk sociopat-ryska som slagit ihjäl sin importerar-make. Klart att klickhungriga kulturmarxister måste skriva en snyftare om henne."

Två kvinnor möts innanför fängelsemurarna. Den ena är livstid dömd för mord och den andra ska snart släppas fri. De blir kära och förlovar sig och står inför den stora dagen då de äntligen ska få gifta sig. Men en dag rycks de ifrån varandra helt utan förvarning. Reglerna säger att de inte får ha någon kontakt med varandra efter frigivningen och kampen för att få träffas startar.

Relationship Status: Complicated är ett textbaserat rörelseverk som tar avstamp i kvinnornas kärlekshistoria. Det utforskar vad äktenskap och kärlek innebär med alla dess regler och bestämmelser och vem som äger rätten att bestämma över en relation både i och utanför fängelsesystemet

MANUS: Lovisa Perman
KOREOGRAFI/LJUD/PÅ SCEN: Annelie Horáková Eriksson 
SCENOGRAFI & KOSTYM: Emilia Bongilaj.

Spelades 2018 på Inter Arts Centre under Transistorfestivalen i Malmö

WE CAN DO IT!

”Du vet vem jag är.
Jag är Hon.
Jag är ett blåställ, en prickig scarf.
Jag är en flexad bicep
Jag var unik. Jag var pionjär.
Jag förändrade framtiden.”

En föreställning om inkludering och vem som för vems kamp.Texten skrevs som ett ifrågasättande av författarens egna idéer om den ultimata intersektionella feminismen. Hur ser den ut, vem kan utöva den och vem har rätt att definiera och kritisera vems ideologier?

Genom en poetiskt flödande och aggressiv text och en konstant ljudmatta av techno, Britney och fabriksljud vrider och vänder föreställningen på
begreppet Vit Feminism™, något konstnärerna själva är en del av.

Föreställningen nyttjar kända feministiska ikoner i form av bild, ljud och text för att på sätt ställa frågor till sin publik och agera ett verktyg för en
breddad diskussion om vad feminism kan vara.

TEXT, MUSIK, IDÉ: Lovisa Perman
PÅ SCEN: Annelie Horákova Eriksson & Lovisa Perman

Spelades 2017 på Inter Arts Centre och Potato Potato i Malmö samt Göteborgs Dramatiska Teater i Göteborg.

LAGOM VÄL PÅLÄSTA FEMINISTISKA TJEJER SOM SAMLAS I EN GRUPP FÖR ATT BELYSA ETT FEMINISTISKT ÄMNE SOM FÖR SIN TID ÄR MER ELLER MINDRE AKTUELLT

När jag tänker på Duktig Teater om det finns eller kanske mer duktiga flickor som gör teater tänker jag på tråkig teater. Det kanske är ett inbyggt kvinnoförakt från min sida. Eller ett självförakt. Jag lägger ut det fritt för tolkning. Jag föreställer mig i alla fall lagom väl pålästa feministiska tjejer (jag tänker mig alltså inte forskare, doktorander eller professorer) som samlas i en grupp för att belysa ett feministiskt ämne som för sin tid är mer eller mindre aktuellt.

Föreställningen har fokus på att just belysa ämnet, ifrågasätta, ställa frågor, men också att ta plats. Att gruppen som gör den här föreställningen får plats att synas, att röra sig, skapa, ta emot applåder, finnas och göra något.
Göra.

TEXT: Robin Spegel.
REGI: Annelie Horáková.
PRODUCENT: Katinka Richter.
RUM: Emilia Bongilaj.
PÅ SCEN: Lovisa Perman

Spelades 2017 på Inter Arts Centre under Transistorfestivalen i Malmö.

WELOG S01 E01-E03

Ett projekt som undersöker hur scenkonst kan göras tillgänglig för en publik både genom en upplevelse på plats och via internet. Verket utforskar identitet ur tre olika perspektiv, i tre halvtimmesavsnitt som är liveklippta och livestreamas till youtube i form av v-loggar (videobloggar).

Vår vilja är att skapa någonting som kan upplevas live både på plats och via internet, med samma höga kvalitet och upplevelse som traditionell teater. Vi ville göra detta projekt eftersom vi tror att teater och scenkonsten behöver bli mer tillgänglig för människor, utan att riskera att förlora en hög konstnärlig kvalitet och det som är scenkonstens essens - känslan av att vara här och nu.

welog.s01e01.what-am-i-doing
Avsnitt ett är ett textbaserat verk som handlar om att gå dramatikerutbildningen på Teaterhögskolan i Malmö. Om den kreativa ångest, stress och press som kommer med att ha ett kreativt jobb och karriär, och att jobba med det en älskar att göra.

welog.s01e02.hot-or-not
Avsnitt två är ett devisat verk om kropp och sexualitet. Vilka kroppar får ta plats online, och i den verkliga världen, och vilka kroppar skammas när de tar plats? Finns det något sätt att undvika att skammas online som kvinna?

welog.s01e03.the-most-satisfying-video-ever-pt52
Avsnitt tre är ett verk utan ord som fokuserar mer på ljud, rörelse och visuella element. Här utforskar vi upplösningen av identitet i ett mer teknikbaserat samhälle, där kroppsliga gränser inte existerar på samma sätt som förr.

KONCEPT/TEXT/LJUD/PÅ SCEN: Annelie Horákova, Lovisa Perman och Robin N Spegel.

Spelades 2017 på Inter Arts Center i Malmö och via livestream på youtube.

THAT'S WHAT FRIENDS ARE FOR

SAGT OM FILMEN

"Du. Du är ingen fittamatör."

Samarbete med Brynhildur Thorarinsdottir

Annelies menskopp har fastnat och Lovisa hjälper henne att få ut den. Med en sked kanske det går att gräva ut den eller funkar ätpinnar bättre? Morot, om en vinklar den på rätt sätt? Var är glidmedlet?

En film om vänskap och att alltid ställa upp för sin bästis, en hyllning till brudar, blod, nagellack
och sexleksaker.

​Spelfilm, 2016

MANUS/REGI/PRODUCENT/KLIPP: Brynhildur þórarinsdóttir
FOTO: Vera Theander
LJUD: Al Derwish & Anneli Ström-Villaseca
LJUDBEARBETNING: Sanna Carlsson & Felicia
Sundberg
MEDVERKANDE: Annelie Horáková, Lovisa Perman

UTMÄRKELSER

”Med glimten i ögat fångas den vardagliga
absurditeten som håller genom hela berättelsen.
Det är en trovärdig relation mellan två vänner som porträtteras träffsäkert och ömt.”

- Pixel Skånes filmfestival

”En film som visar vänskap som håller
för pinsamma intimiteter. Systerskap i
konkret handling och ord. För man vill
ju inte vara en Fittamatör”

-Novemberfestivalen


  • Bästa film - Pixel Skånes Kortfilmfestival
  • Utvald för visning på Göteborgs Filmfestival 2017, Novemberfestivalen 
  • Bästa svenska kortfilm: Nominering, Uppsala Internationella Kortfilmfestival

THE DREAMBOX

Ett samarbete med Bombina Bombast 2015.

Virtual reality möter scenkonst i ett omslutande verk där det inte finns någon skillnad mellan minne och fiktion. I The Dreambox kan vi göra individuella drömmar till kollektiva minnen. Verket består av flera rum där publiken blir guidad genom en utställning av drömmar och minnen. Med hjälp av virtual reality headsets undersöker vi tillsammans förkroppsligande av situationer
som har hänt eller som vi vill ska hända. Vi låter perspektiven förskjutas mellan utställning, spel och teater och blandar deltagande med betraktande, det intima med det offentliga, det privata med det politiska, mest fantastiska och främmande.

KONCEPT: Emma Bexell och Stefan Stanišić (Bombina Bombast)
SCENOGRAFI: Svante Back
MEDVERKANDE KONSTNÄRER: Svante Back (SE) Emma Bexell (SE) Annelie Horáková Eriksson (SE) Lovisa Perman (SE) Carina Ehrenholm (SE) Axel Fagerberg (SE) Ana Stanišić (SE) Adam Stålhammar (SE) Albin Westerlind (SE)Andrea Vik (NO) Sjur Marqvardsen (NO) Nina Matthis (SE) Milan Marković (SE/RS) Felicia Ohly (SE) Paula Sundberg (SE), Amanda Lebert Elfvelin (SE) Ale Ottenby (SE) Mina Vattøy (SE/NO) Karolina Pietrzykowska (PL) Stefan Stanisic (SE) Ida Wallfelt (SE) Jerk Ohlson Westin (SE)

LIV STRÖMQUIST TÄNKER PÅ DIG!

LÄS MER OM FÖRESTÄLLNINGEN:

Göteborgsposten 9 dec, 2015
Djungeltrumman 8 dec 2015
Värmlands folkblad 9 sep, 2015
Värmlands Folkblad 2 okt 2015
Smålänningen 13 okt, 2015

"Ibland spelar det ingen roll hur mycket man tänker på någon. Det går ändå åt skogen. Fast ibland spelar det all roll i världen."

Liv Strömquist funderar på Whitney Houston. Vad var det egentligen som hände i hennes relation med rapparen Bobby Brown?

Vem definieras av vem i ett kärleksförhållande? Vem anpassar sig till vem? Vem ses som en känslig konstnärssjäl för att alltid vara full, och vem gör det inte? Tillsammans med fyra skådespelare, ett högt tempo och fyndig text irrar vi runt bland kändisrelationer, normer och kärleksmyter för att få svar på dessa frågor. Baserad på Liv Strömquists seriealbum "Prins Charles känsla", "Ja till Liv" och "Einsteins fru"

TEXT: Liv Strömquist/Ada Berger
REGI: Annelie Horákova och Dan Andersson
PÅ SCEN: Lovisa Perman, William Beijer, Anton Myrén, Johanna Persson

Turnéföreställning som spelades under 2015  bland annat spelats på Göteborgs Konserthus, Moriska Paviljongen i Malmö, Arenan I Karlstad samt Markaryds Kulturhus.

Göteborgsposten 9 dec, 2015

Till sin hjälp har de nästan ingenting. Fyra stolar, fyra kroppar, fyra röster och två sorters strålkastarljus är ungefär det de använder sig av. Men med enorm energi och publikkontakt blir föreställningen medryckande och engagerande nästan rakt igenom.

I en pjäs som är som en enda lång käftsmällsmonolog finns det helt enkelt få tillfällen för publiken att inte underhållas. I slutändan är det kanske något så ovanligt som rolig, viktig kunskap det rör sig om. Och roligt har vi haft, så roligt att skådespelarna lämnas med en stående ovationer.